Οι υποβρύχιοι κολυμβητές της Μαρίας Φιλοπούλου στην Πάτμο

Το φως, η θάλασσα και το ανθρώπινο σώμα είναι τα κυρίαρχα στοιχεία στους πίνακες της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου. Η νέα ατομική έκθεσή της με τίτλο «Στο Νερό» -που θα εγκαινιαστεί στη γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Πάτμο στις 11 Αυγούστου- συγκεντρώνει χαρακτηριστικά έργα από το δημιουργικό σύμπαν της γνωστής εικαστικού, η οποία έχει ταυτιστεί από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και μετά με θαλασσινά τοπία, κυρίως με την κατάδυση του ανθρώπινου σώματος σε αυτά, που συχνά παραπέμπει σε μία λυτρωτική διαδικασία.

Οι επισκέπτες της γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Πάτμο θα δουν υποβρύχιους κολυμβητές ανάμεσα σε αρχαία σπαράγματα, αλλά και στην απεραντοσύνη του βυθού, θάλασσες που στραφταλίζουν κάτω από τον δυνατό ήλιο, λουόμενους σε καταρράκτες, σε παραλίες, πάνω στην ζεστή άμμο.

«Ζωγραφίζω βιωμένους προσωπικούς παραδείσους, την ευτυχία, τη χαλάρωση, την ένωση με τη φύση, τον ερωτισμό που νιώθουν οι λουόμενοι μέσα στο νερό. Νομίζω ότι όλη η ύπαρξη είναι μία λεπτή ισορροπία της επίγνωσης ότι οι ευτυχισμένες στιγμές είναι πολύτιμες και πρέπει να τις αναγνωρίζουμε και να τις εκτιμάμε. Ζωγραφίζω, λοιπόν, τα σύνορα της ευτυχίας, απομονωμένης από το πριν και το μετά. Δεν υπάρχει χρόνος, μόνο τόπος. Επικεντρώνομαι στον άχρονο καθαρό χώρο που είναι ο ήρεμος προσωπικός χώρος. Στον “χαμένο παράδεισο” ο πολιτισμένος άνθρωπος μπορεί να βρει πληρότητα και γαλήνη. Εγώ, τουλάχιστον, στη φύση, ειδικά στο νερό, συναντώ την ευτυχία, την ηρεμία, την ελευθερία, την κάθαρση. Και αυτήν την αίσθηση θέλω να μεταφέρω στα έργα μου σαν αντίδοτο σε μία εποχή πολιτιστικής και οικονομικής κρίσης» αναφέρει, σε σημείωμά της, η εικαστικός.

Η Μαρία Φιλοπούλου, αποτελεί μία από τις βασικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης παραστατικής ζωγραφικής της χώρας μας. Βαθιά ανθρωποκεντρική, δεν δημιουργεί έγκλειστους κόσμους, αλλά ολόκληρα τοπία για να αφήσει τις φιγούρες της να αναπτυχθούν. Η ίδια λέει για την ζωγραφική της: «Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ’ αυτό στην προσωπική μου ζωή και στη ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια. Οι ανοιχτοί ορίζοντες με το δυνατό φως, η ελεύθερη κίνηση των κολυμβητών κάτω από το νερό και πάνω από αυτό στην απόλυτη προστασία του, οι αντανακλάσεις του νερού πάνω στα γυμνά σώματα, οι φυσαλίδες, η άμμος του βυθού, η κίνηση των κολυμβητών χωρίς βαρύτητα ανάμεσα από αρχαίες κολώνες, αρχαία θραύσματα, οι βάθρες με τους λουόμενους, η ροή του νερού στον καταρράκτη, μου δημιουργούν έναν ονειρικό κόσμο».

Όπως επισημαίνει η εικαστικός, προσπαθεί στα έργα της να βγάλει ό,τι πιο θετικό έχει: «Φτιάχνω κυρίως μεγάλα έργα γιατί είναι σαν να μπαίνω μέσα σ’ αυτά όταν ζωγραφίζω. Αισθάνομαι ότι φτιάχνω ένα σκηνικό, μέσα στο οποίο ζω. Και θέλω να βάλω τον θεατή μέσα σ’ αυτό για να έχει τη δική μου εμπειρία».

Η Μαρία Φιλοπούλου γεννήθηκε το 1964 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ecole Nationale Sup?rieure des Beaux-Arts στο Παρίσι, με δάσκαλο τον Λεονάρντο Κρεμονίνι κατά την περίοδο 1984-88. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην ίδια σχολή, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, κατά την περίοδο 1988-89 (λιθογραφία με δάσκαλο τον Abraham Hadad).

  Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε επίσης